FAQ

English below ↓

Jag bestämde mig för att göra denna FAQ-sida på grund av alla de frågor som kommer in till mig. Många av frågorna är de samma och det tar många timmar per vecka att svara alla. Förhoppningsvis kan denna sida ge dig svar på din fråga och jag kan lägga ner mer tid på att designa och skriva nya mönster, win-win! 😀 Dessutom kan du få svar på din fråga direkt och behöver inte vänta på att jag ska svara.

Hittar du inte svar på din fråga kan du skriva en kommentar eller maila till mijo.crochet@gmail.com.

I decided to make this FAQ page due to the many questions I get every day. Alot of them are the same and I find myself answering questions several hours a week. Hopefully this page will help you get your answers and I can put more time in designing and writing new patterns, win-win! 😀 Also, this way you can get your answer right away instead of waiting for my reply.

If you can’t find what you are looking for, write a comment or email mijo.crochet@gmail.com.


Har du maskantalet för varje varv på sjalen Secret Paths?
Do you have the stitch count for the Secret Paths Shawl?

Eftersom detta är ett gratismönster finns inte maskantalet med. Varje varv ökar med fyra maskor per sida av sjalen, och du har alltid ett ojämnt antal maskor på varje sida.

No, since this is a free pattern I haven’t added a stitch count. Each row increases by 4 stitches on each side of the shawl, and you will always have an uneven number of stitches on each side.


Har du maskantalet efter varv 26 på sjalen Lost in Time?
Do you have the stitch count after row 26 on the Lost in Time shawl?

Nej, eftersom detta är ett gratis mönster finns inte maskantalet angivet efter varv 26. Dessutom kan repetitionerna upprepas hur många gånger som helst. Ett tips på vägen är: Alla varv med fasta maskor ökar med 2 maskor / sida och alla varv med stolpar ökar med 4 maskor / sida.

No, since this is a free pattern there is no stitch count after row 26, also note that the repetitions can be repeated any numbers of times. To help you along the way, this is how the stitches increases: All rows with single crochets increases with 2 stitches / side and all rows with double crochets increases with 4 stitches / side.


Har du en färgguide till den multifärgade Lost in Time-sjalen?
Do you have a colour guide for the multi coloured Lost in Time Shawl?

Ja, färgguiden finns att ladda ner där du laddade ner mönstret. Guiden anger hur mycket garn av varje färg du behöver och på vilka varv de ska användas.

Yes, you can download the colour guide where you downloaded the pattern. The guide tells you how much you need of each colour as well as on which rows they are being used.


Har du ett diagram till mönster XXX?
Do you have a chart/diagram for XXX pattern?

Finns det inget diagram i mönstret så finns det inget diagram att tillgå.

If there is no chart/diagram provided in the pattern then there is none.


Har du maskantal för mönstret XXX?
Do you have the stitch count for XXX pattern?

Är maskantalet inte angivet i ett mönster finns det ej att tillgå.

If there is no stitch count provided in the pattern then there is none available.


Hur mycket gar behöver jag till kanten på sjalen XXX?
How much yarn do I need for the border of xxx shawl?

De flesta av mina sjalmönster kan göras i vilket garn som helst och i den storlek som önskas. Jag kan inte beräkna hur mycket garn som går åt till kanten då detta beror på vilket garn du använt, vilken virknål och hur många repetitioner av mönstret som gjorts innan kanten.

Most of my shawl patterns are designed so that you can use any yarn and make it any size you like. This means I can’t say how much yarn is needed for your border. The yardage depends on what yarn and hook you use and how many repetitions you have made of the pattern before you start on the border.


Har du en instruktioner på hur man gör “tassels”/tofsar?
Do you have a tutorial how to make tassels?

Ja, du hittar min Tutorial-sida under menyn eller så kan du klicka här.

Yes, you can find the Tutorial section in the navigation menu or simply click here.


Kan jag sälja alster jag gjort utifrån dina mönster?
Can I make items based on your patterns and sell them?

Om du virkar fem eller färre alster kan du sälja dem. Alla mina mönster, både de som är gratis och de som kostar pengar, är endast för privat bruk. Om du önskar sälja fler alster kontakta mijo.crochet@gmail.com.

If you make five or less items to sell, it is ok. All my patterns, both free and paid for, are for personal use only. If you would like to sell greater numbers of items based on my design, please email mijo.crochet@gmail.com.


Kan jag göra en YouTubevideo och visa hur man virkar ditt mönster?
Can I make a YouTube video showing how to crochet your pattern?

Nej, det skulle bryta mot min copyright. Alla mina mönster, både de som är gratis och de som kostar pengar, är endast för privat bruk.

No, that would violate my copyright. All my patterns, both free and paid for, are for personal use only.


Kan jag använda dina mönster till workshops eller utbildning?
Can I use your pattern in workshops?

Alla mina mönster, både de som är gratis och de som kostar pengar, är endast för privat bruk. Vill du använda något av mina mönster i workshops eller annat kommersiellt syfte kontakta mijo.crochet@gmail.com.

All my patterns, both free and paid, are for personal use only. If you would like to use one of them in a workshop or for other commercial use, please email mijo.crochet@gmail.com.